În ultimele 24 de ore, Ministerul Afacerilor Interne (M.A.I) și Grupul de Comunicare Strategică (GCS) au raportat ”273 de persoane care nu au respectat măsura privind restricționarea circulației” și amenzi aplicate acestora de 169.000 de lei.
După 6 mai, când Decizia Curții Constituționale a declarat neconstituționale amenzile pentru nerespectarea restricțiilor de circulație din starea de urgență, au scăzut și numărul și valoarea amenzilor aplicate. Informările oficiale ale GCS arată că, între 2-6 mai, polițiștii și jandarmii raportau zilnic între 5.500 și 3.600 de abateri de la izolarea socială impusă. Amenzile aplicate pentru asemenea abateri au variat între 11 și 6 milioane de lei pe zi. Inclusiv pe 6 mai, când CCR a decis neconstituționalitatea OUG 34/26martie 2020 și a Art. 28 din OUG1/1999, care stau la baza acestor restricții și amenzi, M.A.I. a raportat 3.592 de contravenienți și amenzi de 6.022.952 lei. De remarcat că în zilele următoare, numărul contravenienților a scăzut de la 3.055 în 7 mai, la 871 în 8 mai, 444 în 9 mai, 331 în 10 mai și 369 în 11 mai. Proporțional a scăzut și cuantumul amenzilor aplicate: de la 5.110.730 de lei în 7 mai, la 968.615 lei în 8 mai, 390.000 de lei în 9 mai, 187.800 de lei în 10 mai și, respectiv 355.550 de lei în 11 mai.
Avocatul Dan Iordache apreciază că ”din punct de vedere juridic, lucrurile pare să se fi tranșat. După data de 6 mai, este posibil fie să se fi aplicat sancțiuni contravenționale pentru alt tip de fapte și raportate la alte acte normative, fie această informație să nu fi ajuns încă în toată țara și unii agenți au aplicat în continuare măsuri contravenționale.”
Incepând cu 8 mai, comunicările oficiale ale Grupului de Comunicare Strategică atenționează publicul: ”Facem precizarea că până la publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Curții Constituționale privind declararea neconstituționalității unor prevederi ale O.U.G. nr. 34 din 26 martie 2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, se aplică norma juridică în vigoare.”
Reamintim că, după o sesizare a Avocatului Poporului, Curtea Constituținală a României (CCR) a declarat în 6 mai neconstituționale atât art. 28. din OUG 1/1999 care se referă la amenzile pentru nerespectarea stării de urgență cât și OUG 34/2020, care definește restricțiile de circulație impuse pentru protecția populației împotriva COVID-19.
Referitor la OUG 34/2020 pentru modificarea şi completarea OUG 1/1999, Curtea constată că ”restrânge / afectează drepturi şi libertăţi fundamentale ale cetăţenilor sau instituţii fundamentale ale statului” și drept urmare nu poate fi elaborat de guvern: ”Un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispoziţiilor art.73 alin.(3) lit.g) din Constituţie, în regim de lege organică”
OUG 1/1999, care reglementează de acum 21 de ani starea de urgență, iar Art. 28 a fost sancționat în 6 mai a.c. ca fiind neconstituțional cu argumentația că nu este clar, precis și nici previzibil: „În mod implicit, stabilirea faptelor a căror săvârşire constituie contravenţii este lăsată, în mod arbitrar, la libera apreciere a agentului constatator, fără ca legiuitorul să fi stabilit criteriile şi condiţiile necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Totodată, în lipsa unei reprezentări clare a elementelor care constituie contravenţia, judecătorul însuşi nu dispune de reperele necesare în aplicarea şi interpretarea legii, cu prilejul soluţionării plângerii îndreptate asupra procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei”, spune Curtea Constituțională în comunicatul său de presă.
Autor: Mihaela Căciuleanu
sursa: http://stiri.tvr.ro/