26 OCTOMBRIE 2020. Cea de-a 29-a conferinţă a proiectului educaţional SuperTeach, de la finele săptămânii trecute, a adus în discuţie tema leadership-ului ca principal mecanism care demarează schimbarea în educaţie. Indiferent dacă vorbim de asumarea unui leadership personal sau de leadership managerial în instituţiile educaţionale, şcoala românească are nevoie de oameni optimişti, ambiţioşi, pregătiţi să devină motorul comunităţilor educaţionale din care fac parte.
Conferinţa a adus în conversaţie, alături de comunitatea de profesori SuperTeach, specialişti în educaţie, leadership şi mentalitate deschisă care au argumentat nevoia de redefinire a leadership-ului în şcoala românească, date fiind condiţiile provocatoare în care activează sistemul educaţional românesc în prezent.
Consilier Prezidenţial: „În România există o nevoie acută de a promova exemple de bune practici”
„În România există o nevoie acută de a promova exemple de bune practici, mai ales în domeniul educaţiei”, a transmis Preşedintele României comunităţii SuperTeach prin intermediul Ligiei Deca, Consilier Prezidenţial în cadrul Departamentului Educaţie şi Cercetare. „Implicarea tuturor actorilor în schimbarea mentalităţilor şi practicilor din sistemul de educaţie reprezintă un pilon important al eforturilor noastre colective de a oferi copiilor un start echitabil în viaţă”, a adăugat aceasta, felicitând echipa SuperTeach pentru „sprijinul concret şi consistent adus proiectului România Educată”.
Cristina Gheorghe, Directorul Şcolii Varlaam Mitropolitul din Iaşi şi Director al Institutului Dezvoltării Personale, a subliniat că „leadership-ul nostru creează liderii de mâine ai României, ei vor fi produsul modului în care noi conştientizăm impactul rolului nostru de leaderi în sistemul educaţional”, făcând un apel abordarea unei mentalităţi deschise, de orientare către celălalt şi către obiectivele acestuia în toate nivelurile de intervenţie în sistem.
În condiţii atât de incerte, precum cele pe care le trăim, leaderul are nevoie să găsească echilibrul corect între impactul pe care îl resimte personal şi obiectivul clasei sau al şcolii pe care o conduce. Ionuţ Stanimir, Director de Comunicare în cadrul BCR, a punctat realismul şi adaptabilitatea acestuia pentru soluţii creative, precum şi conştientizarea propriilor limitări şi lucrul în echipă ca fiind principalele instrumente care îl ajută pe leader să navigheze printre provocările psiho-sociale, materiale şi temporale de care se loveşte în fiecare zi.
La rândul său, Peer Stoop, expert la Entrepreneurship Academy în cadrul cursurilor de Dialog şi Multiculturalitate, a dat exemple concrete de manifestare a leadership-ului în sala de clasă: „Fii un observator şi un ascultător şi adaptează permanent ce ai de spus la nevoile pe care le au cei din faţa ta, învaţă echilibrul dintre a impune şi a permite exprimarea elevilor aşa cum este ea şi chiar întreabă-i pe aceştia cum le-ar plăcea să se desfăşoare orele lor de curs. Mai presus de toate, pregăteşte-te să critici într-o manieră pozitivă, dar şi încurajează-i pe ceilalţi să aplice acelaşi tip de critică cu tine.”
Expert în leadership: „Exemplele povestite în clasă nu sunt suficiente, fii tu însuţi un exemplu prin tot ceea ce faci”
În egală măsură, Radu Manolescu, expert în leadership, a întărit spusele lui Peer, adăugând: „Exemplele povestite în clasă nu sunt suficiente, fii tu însuţi un exemplu prin tot ceea ce faci, demonstrează valorile pe care vrei să le transmiţi mai departe prin comportamentul propriu şi antrenează-ţi inteligenţa emoţională.”
Andy Szekely, speaker şi coach în dezvoltare personală, a sumarizat cele mai importante caracteristici ale unui leader: acesta este un vizionar care îşi imaginează unde îşi doreşte să ajungă în următorii patru ani alături de copii şi este pregătit să fie alături de ei pe acest drum şi să-i influenţeze pozitiv să ajungă acolo. Este, de asemenea statornic în visul său şi nu renunţă când e greu sau când nu are condiţiile ideale pentru a-l îndeplini. Şi are energie şi bucurie cât pentru toţi cei din jurul său la un loc, pentru a-i motiva şi încuraja să viseze şi ei.
Totodată, în cadrul evenimentului realizat în parteneriat cu Telekom Romania, SuperTeach a anunţat următoarele webinarii dedicate profesorilor, pentru perioada octombrie-noiebrie:
* 28 octombrie, ora 17.00 – „În rol de elev pentru elevii tăi”, facilitat de profesorii Irina Vasile, Anca Simion şi Ana Maria Bostan
* 29 octombrie, ora 17.00 – Atelier SuperTeach – Predare cu Mentalitate Deschisă, facilitat de profesorii Carmen Neagu, Cătălina Riznic şi Cristina Bărbosu Ene
* 3 noiembrie, ora 17.00 – „Şcoala de Bani” – curs gratuit de educaţie financiară susţinut de Camelia Olari, profesor de educaţie financiară şi Group Sales Manager la BCR
* 11 noiembrie – „Inside Out – Dezvoltare socio-emoţională la preşcolari”, moderat de Floriana Grozavu şi Andreea Răvaş, profesori pentru învăţământ primar
* 14 noiembrie, ora 9.30, Conferinţă SuperTeach Revoluţia Mentalităţii în Educaţie – „Descoperă Măreţia”
Webinariile vor fi deschise tuturor profesorilor, în limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul şi pe pagina de Facebook a proiectului. De asemenea, conferinţa din 24 octombrie va fi transmisă pe platforma Webex, iar mai multe informaţii privind evenimentul găsiţi pe pagina de Facebook SuperTeach.
Despre SuperTeach
SuperTeach este un proiect iniţiat de antreprenori în sprijinul profesorilor şi al sistemului de educaţie preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere şi să dezvolte măreţia din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educaţie”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.
ONG-ul SuperTeach acţionează pe 3 direcţii:
Conferinţe: În cei trei ani de activitate, au avut loc 21 conferinţe în marile oraşe ale ţării, la care s-au adăugat peste 50 de webinarii şi 8 conferinţe online în 2020. Zeci de speakeri, elite, specialişti în educaţie şi antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori şi educatori, promovând principii şi instrumente ale unei mentalităţi deschise în educaţie aplicate la clasă.
Traininguri: Peste 550 de profesori selectaţi dintre participanţii la conferinţele SuperTeach au absolvit gratuit cursul de formare „Mentalitate Deschisă în Educaţie” (4 zile), realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale.
Comunităţi: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunităţi locale în 23 judeţe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE şi o Platformă Digitală de conţinut educativ pentru toţi profesorii interesaţi să evolueze în spiritul nevoilor societăţii actuale.
Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (iniţiator), Dragoş Anastasiu, Cristina Gheorghe şi Alexandru Ghiţă – li s-au alăturat încă din primul an (2017) şi Felix Pătrăşcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) şi Grupul Educativa.
Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial şi pe pagina de Facebook a asociaţiei. Profesorii pot găsi resurse utile şi pe grupul de Facebook SuperTeach.